onsdag 15 augusti 2012

PAPPERSGJUTNING/PAPER CASTING

Här är det fullt upp, packar och fixar inför en helg på Formex. 

 För ett tag kom jag i kontakt med en teknik som kallas Paper Casting eller Pappersgjutning på svenska. Jag såg en video där man använde toapapper för att gjuta av stämplar. I den videon (som jag inte hittar nu) så la man ett lager toapapper över en stämpel, sprayade på vatten och använde en pensel och stöpplade över pappret för att det skulle fylla upp alla håligheter. Detta gjorde man sen i ca 10 lager. Sen ska detta torka över natten och när den är torr har man en pappergjutning av stämpeln. Häromdagen kom jag åter i kontakt med denna teknik. Då fann jag denna video.

Hos Joan kan man se bilder med underbara alster hon skapat med pappersgjutning.

Sen finns det ju olika slags gjutformar som du kan använda för att gjuta med toapapper.
En lite svajig video:)

Fler tips:

/Tesa

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ser inte dummt ut alls,måste testa. Tack för tipset. :) Ha en bra dag, kramiz

    SvaraRadera
  3. Hej igen :) Nu har jag testat att böja ner kanterna på en kapsyl från en sommersby Appel cider. Det gick kanon bra, man får ta det lite lungt och försiktig och jobba metodiskt. Jag använde mig av en tång för att böja ner kanterna och det blev helt oki, kanterna är rätt så mjuka så tar man det bara lungt så går det bra. Har inte lagt upp dom än, väntar på att den jag har scrapat ska torka men sen så lägger jag upp en bild på dom.
    Hoppas du har en bra dag,kramiz från Uddevalla.

    SvaraRadera