torsdag 6 oktober 2011

MOLD-N-POUR

På min andra blogg www.tesapysslar.blogg.se visade jag i mars hur jag använt mold-n-pour för att göra mina egna silikonformar. Se inlägget här.
Ursäkta ljuset på vissa foton. Dålig belysning i köket.

Här är formerna jag skapade i mars.
Mold-n-pour:
Det är 2 olika massor som man knådar ihop. Lika delar av varje. I denna massa gjuter man sen ett avtryck.
Låter det torka i 5-10 min och sen har man en silikonform som kan användas om och om igen. Jag har använt nycklar, metallramar, knappar och smycken mm för att gjuta mina formar.

Jag har använt både UTEE (tjockt embossingpulver) och gips när jag gjutit mina former men på helgens mässa fick jag tipset om Beeswax. Blev glatt överraskad över vad drygt det var.
Jag köpte den vita varianten.
När jag ska gjuta så använder jag mig av ett tillbehör till en gammal racklettgrill. En teflonbelagd liten såsskopa.
Häller i beeswax i skopan och ställer den på spisen för att smälta vaxet.
Häller det i mina formar. Usch vilket gult ljus det blir under lysröret i köket.
Så här blir dekorationerna när de stelnat.
Jag ville att de skulle vara lite vitare så jag provade att lägga i lite vitt färgpigment från den tiden då jag gjorde egen tvål.
Så här blev dekorationerna med vitt färgpigment.
Lite nya inköp från mässan som jag gjort gjutformar av.
Här är resultatet av de nya formerna.

Mold-n-pour har jag köpt hos Ljuva Änglar.

//Tesa

10 kommentarer:

  1. Jättefina saker du gjort, jag har köpt på mig leran med tanke på att gjuta formar, men kommer inte till skott. Om du jämför med en av de senaste bilderna där du visar vad du köpt på mässan och gjutit av - hur mycket räcker leran till? Det är ju inte så mycket i burkarna direkt...

    Sofie

    SvaraRadera
  2. 2 burkar totalt har jag använt till formerna på översta bilden och nedersta bilden tillsammans.
    Hade en halv burk kvar och det räckte till att gjuta av de nyinköpta sakerna.

    //Tesa

    SvaraRadera
  3. Woooow, så jättefina dom blev alla ihopa :)
    Tackar igen för underbara tips :)
    Kram Lill

    SvaraRadera
  4. Men kära nån så fint.
    Vet vad jag ska inhandla

    SvaraRadera
  5. Ska lägga upp dem i webshopen ser jag,de finns i butiken:))
    Ljuva Hälsningar från Eva

    SvaraRadera
  6. Dette var noe av det smarteste jeg har leste på lenge!!! Supert tips som jeg skal prøve ut snarest! Kan jeg spørre om hvor du har kjøpt BeesWaxen fra?
    Tusen takk for et SUPERT tips!

    SvaraRadera
  7. Wow! Så snyggt det blir! Sån där har jag inte testat nån gång...tänk vad mycket roligt det finns att pyssla med :)
    Kramis

    SvaraRadera
  8. Snyggt, men blir de inte sköra om man använder vax?

    SvaraRadera
  9. Dom blir ganska kompakta, men det är klart att om jag bryter isär tex ramarna så går de av. Men så är det även med gips och UTEE som jag tidigare använt. Hanteras med varsam hand;)

    /Tesa

    SvaraRadera
  10. Du har så otroligt många bra, fina och fiffiga idéer! Och det här är inget undantag! Tack för att du delar med dig! :)

    SvaraRadera