tisdag 18 oktober 2011

GÖR DIN EGEN FIMO-FORM

För 2 veckor sen visade jag er mold-n-pour, nu gäller det fimolera istället.
För en tid sen gjorde jag egna former av fimolera, häromdagen gjorde jag några till och passade på att fota hur jag gjort.

Knåda till fimoleran så att den blir mjuk och följsam. Ta sen en valfri form, jag tog en smyckesberlock i form av en vinge och tryckte ner den i leran. Gjorde även en form för den motsatta vingen.
En hörndekoration tryckte jag ner i nästa lerklump.
Ta sen upp delarna ut leran. Nu ska dessa former brännas i ugnen. Ca 130 grader i 30 min.
Låt svalna.
Dessa former kan du sen använda om och om igen.
Nu har jag en hård form som jag kan använda för att gjuta fimodekorationer i.
Tog här ljusrosa lera, knådade och tryckte ner leran i den hårda formen. Tog upp leran igen. Skar till kanterna och snyggade till den innan jag brände den i ugnen.
Här är en av mina gamla former. Använde metallknappar som avgjutning 

Ytterligare gamla former, där jag använt "riktigt" gamla smyckesberlocker som avgjutning. Anneli, tittar du in här så känner du igen den nedersta;))
En canvastavla som jag dekorerade med fimovingar. Använde svart lera i vingformarna och penslade på perfect pearl innan jag brände leran i ugnen. Ett tovat hjärta fick även pryda tavlan.
Närbild på ena vingen.

Denna flaska gjorde jag förra året (eller var det tidigt i år:) och här ser ni dekorationerna av mina tidigare former.


Hoppas du fick lust att testa och låt mig gärna få se om du provar.

//Tesa

8 kommentarer:

  1. Hejsan. Hittade just hit genom en annan blogg. Vilken inspirationskälla du är! O så generös med dina tekniker. Människor som du växer inte på träd! Kram o tack

    SvaraRadera
  2. Åh, jag väntar så att min fimolera från Ljuva änglar ska komma snart på posten. Jag har letat på en massa små saker som jag ska göra former av. Vilken lera ska jag sedan fylla formen med? Uj, så kul det ska bli..Kram Brittis

    SvaraRadera
  3. Så smart.
    Jag har silikonlera som jag gör former i och undrar om du skulle vilja låna ut dina charms o de där ansiktena så jag kan göra former av dem.
    Jag har inte så mycket att gjuta av så jag letar efter sådana att låna.

    Du kan väl maila mig

    kram

    MarikaLantz@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Det är mold-n-pour som jag beställt. Vilket är bäst fimolera eller detta? Jag får köpa lite gips och beeswax ser jag...undras om de har fimolera på Panduro?.
    Tack för att du hörde av dig. kraam Brittis

    SvaraRadera
  5. Så många material det finns...behöver nog ta lite tjänstledigt hm..... ;-)
    Tack för dina underbara tips!
    Kramar Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  6. http://www.monrose.se/

    välkommen in på min sida! du är duktig vingarna är fina! :)

    SvaraRadera
  7. Men så himla smart å snyggt! =) Du är bra påhittig du!
    kram kram!

    SvaraRadera
  8. Men gu va smart! Fimolera känner jag till (och har hemma) så det här ska jag definitivt testa! Tack för tipset! :)

    SvaraRadera