onsdag 18 augusti 2010

TESAVIKNING & BLOMMOR

Den här kortvikningen kom till när jag satt och lekte med en servett under semestern:)

Jag börjar med ett ark som mäter 20,5 x 20,5 cm.

Vik in båda sidorna mot mitten, lämna ½cm mellanrum i mitten.

Vänd och vik återigen in sidorna mot mitten. Här möts sidorna utan mellanrum.

Vik upp flikarna, se bild.


Limma fast flikarna och chalka runt kanterna.


Här har jag fäst remsor som jag punchat ut med en kantstans.


Här är tagen som ska låsa kortvikningen.

Den mäter 8 x 9,7 cm och det mönstrade pappret mäter 7,4 x 9,3 cm Använde stämpeln "Bröllop.01" från Prickiform och klippte till en vimpel. Blomman har jag gjort själv.


Tagen sätter jag innanför de nedersta flikarna som på detta sätt håller ihop kortet.

Inuti fäste jag en hälsningsruta. Använde "fleur de lis" dies från Spellbinders.

Här syns låsningen.


Bakom kortet bildas en ficka efter vikningen. Där satte jag ytterligare en tag med några ord till brudparet.


Blommorna gjorde jag genom att klippa ut några cirklar av organzatyg.

Brände kanterna försiktigt mot ett ljus.


Lägg cirklarna över varandra och monterade de olika lagren genom att sy dit några pärlor.

Variera med olika lager. Jag har även gjort ett halsband med dessa organzablommor.

Hoppas du fann inspiration! //Tesa

Edit: Ett nytt kort med denna vikning.



27 kommentarer:

  1. Bland det coolaste jag sett på länge!!!

    Coola vikning, cool låsning och ascoola blommor med organza!!!

    Charlotta gratulerar till inspirationen!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. snyggt! en vikning jag ska testa på nån dag!

    SvaraRadera
  3. Du är för himla proffsig!!!
    mvh Eva i Kalmar

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart kort å sååå läckra blommor! Blir lika glad varje gång du har uppdaterat bloggen -galet mycket inspiration man finner här! Måste testa detta!!
    kram kram!!

    SvaraRadera
  5. Så flott bretting!!!! Den må jeg prøve veldig snart!! Gleder meg allerede til neste nytt fra bloggen din. Jeg har tatt i bruk flere tips herfra!!
    Klemmer fra Wenche :0)

    SvaraRadera
  6. Vet inte vad jag ska säga...!
    Super!

    SvaraRadera
  7. Förresten, misstolka inte min kommentar: Förklaringen till att jag saknar ord är inte att jag sitter här och super.
    Menar så klart att du är superduktig och jag blir lika imponerad varje gång. :-)

    SvaraRadera
  8. Så snyggt, måste prova din vikning. Tack för att du delar med dig av alla vackra saker du gör. :)

    SvaraRadera
  9. Kanon, som vanligt. Måste testas!!!

    SvaraRadera
  10. Wow vännen!
    Den här vikningen var jätteläcker.. måste testas omgående!
    Blommorna då... mmm..yummie!
    Du är såå jäkla duktig vännen!
    KRAM!

    SvaraRadera
  11. Sååå fint! Tack för all inspiration du ger!
    Undrar - var köper man organza? Tygaffär eller pysselshop? Där jag bor finns varken eller...

    SvaraRadera
  12. Vilken läcker vikning! Måste testa det. Såna organzablommor du gjort har jag också gjort, de blir väldigt fina.

    SvaraRadera
  13. For en stilig bretteteknikk. Dette må prøves. Og blomstene... nyyydelige :)

    SvaraRadera
  14. Så flott kort! Det skal jeg prøve med en gang:-) og de blomstene du hadde laget, var også nydelige.

    SvaraRadera
  15. Så flott kort. Morsomt med en annen bretteteknikk. Dette må jeg prøve.
    Fine blomster også.

    SvaraRadera
  16. Takk for fin oppskrift, og takk for kommentaren. Fint med en inspirasjonsblogg som dette:))

    Sissel

    SvaraRadera
  17. Et nydelig kort.
    Har prøvd å lage et slikt kort i dag, og det gikk bra til å være første gang. Det andre kortet gikk bedre og lettere :)

    SvaraRadera
  18. Underbart!!!
    Det här kommer jag alldeles säkert att prova på!
    Tack för att du delar med dig!//mia

    SvaraRadera
  19. Det var stilig! Tusen takk for inspirasjonen :)

    SvaraRadera
  20. Dette var et fint kort, tror jeg må prøve denne bretteteknikken. Har lagt meg til som følger hos deg og stikker nok innom her senere også. du må gjerne ta en titt i min blogg.
    Kreativ hilsen fra Tove Irene.

    SvaraRadera
  21. Vilken läcker vikning - denna vill jag testa.
    Tack för den fina beskrivningen.
    Anita

    SvaraRadera
  22. Denna vikningen ska jag absolut testa.
    Enkel, men den ser komplicerad ut.

    Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  23. Is it available in English, it looks so interesting, but cannot quite follow the pictures. It is a lovely idea....thanks Ursula

    SvaraRadera
  24. Wow, this is certainly one card that I am going to reproduce. Thank you so much Tesa for all the inspiration, Ive written down your instructions & saved your photos so I should be able to follow it all.
    You are one super talented crafter! ;0
    {{{hugs}}}
    Margaret
    www.craftycardsbymarg.blogspot.co.uk

    SvaraRadera
  25. Jättebra tut!! Vackert kort! Tack!!

    SvaraRadera
  26. I used Google translate to follow your instructions and made a card like this today. I love your inspiration, thank you, Linda x

    SvaraRadera